A januárt sokan az év egyik legszürkébb időszakának tartják. Az iskolás gyerekeket nevelő családok számára ráadásul ez a hónap plusz stresszt is tartogat, hiszen a hónap végén érkezik a félévi bizonyítvány, és ekkor kerül sor a középiskolai írásbeli felvételire. Hogyan maradhat meg ilyenkor is az egyensúly az életünkben?
Ritka az a család, ahol a félévi bizonyítvány és a felvételire való felkészülés egyáltalán nem jelent stresszt sem a gyerekeknek, sem a szülőknek. Az iskolarendszer sajnos még mindig túl nagy teljesítménykényszert rak a gyerekek vállára, szülőként pedig akarva-akaratlan a saját szülői teljesítményünket is hajlamosak vagyunk belelátni a gyerek eredményeibe. A testi-lelki egyensúly azonban ebben a feszült, feladatokkal és határidőkkel teli időszakban is fontos – vajon hogyan teremthetjük meg?
Egyensúly a munka és a pihenés között
Bár a tanulás ebben az időszakban előtérbe kerül, nem lehet a pihenést teljes mértékben a nehéz napok utánra halasztani. Kutatások igazolják, hogy hatékonyabban tanul és dolgozik az, aki rendszeres időközönként pihenőt tart, lehetőleg még azelőtt, hogy igazán elfáradna. Épp ezért az egyensúly kedvéért a legzsúfoltabb felkészülési időszakba is érdemes beiktatni a pihenőket legalább óránként-két óránként, a hétvégén pedig legalább az egyik napot kikapcsolódással tölteni. Ilyenkor keressünk olyan programokat, amelyek valóban kilendítenek a szürkeségből: egy felhőtlen vígjáték megnézése is felszabadíthat, de akár a környező városokat vagy hegyeket is bejárhatjuk, hogy új élményeket kapjunk. A lényeg, hogy a stresszes időszakban minél több örömforrást iktassunk be a napjainkba. Azt is mindenképp tervezzük meg, hogyan fogjuk a hónap végén komolyabban is kipihenni a mostani fáradalmakat.
Egyensúly a testi és a szellemi erőfeszítés között
Nem jó ötlet a gyereket ilyenkor eltiltani az edzésről, hiszen a fizikai erőfeszítés a szellemi tevékenységet is segíti. Az persze nem irreális, hogy ha tényleg minden időt a tanulásra kell szánni, akkor a heti három-négy edzésből átmenetileg kettő legyen, de a testi erőfeszítés a szellemi teljesítőképesség szempontjából is fontos, így teljesen nem szabad róla lemondani. Ha a gyerek nem sportol, akkor találjunk ki valamilyen mozgással járó családi programot, például menjünk kirándulni, sétálni – maga a mozgásforma mindegy, a lényeg, hogy örömet szerezzen, és egy kicsit testileg is felrázzon. Az is lényeges szempont, hogy a sok négy fal között ülés mellett eleget legyünk a szabadban.
Egyensúly a tányéron
Az egészséges étkezésre mindig érdemes odafigyelni, ilyenkor viszont a szokottnál is lényegesebb, hogy olyan ételeket fogyasszunk, amelyek támogatják a szellemi munkát. A halak, a tojás, a gyümölcsök, a zöldségek, a sovány húsok, az olajos magvak vitaminokkal, ásványi anyagokkal és egészséges zsírsavakkal járulnak hozzá a tanulás hatékonyságához és a stressz leküzdéséhez. Egy kis étcsoki sem tilos, hiszen ez a finomság az antioxidáns vegyületek jó hatásai mellett még a boldogságérzetet is fokozza! természetesen a megfelelő folyadékfogyasztásról se feledkezzünk meg!
Egyensúly az elképzelések és a realitások között
A felvételi, de még a félévi bizonyítvány is csak egy aktuális pillanatképet ad a gyerekről. Még csak nem is mindig tükrözi hűen a képességeit, hiszen a stressz, a vizsgahelyzet sok tehetséges gyerekből nem a legjobbat hozza ki. Ráadásul a felvételi feladatsorokban olyan feladatok is vannak, amelyekre az iskolai órák nem feltétlenül készítenek fel. Persze nem mondhatjuk azt, hogy egyáltalán ne tulajdonítsunk jelentőséget a jegyeknek vagy a felvételi eredményeknek, hiszen sok múlik az itt megszerzett pontszámokon. Érdemes azonban a realitásokkal is tisztában lenni, még mielőtt teljesen pánikba esnénk.
Legyen B-tervünk!
Az is megnyugtathat, ha van B-tervünk arra az esetre, ha valami mégsem úgy alakulna, ahogy szeretnénk. Ha nem olyan lett a félévi bizonyítvány, amilyennek terveztük, üljünk le a gyerekkel, és büntetés, számonkérés helyett beszéljük meg, mit lehet tanulni a helyzetből, és hogyan javíthatunk rajta év végéig. Ilyenkor arra is fény derülhet, mivel tudjuk szülőként jobban támogatni a gyereket a tanulásban. Ha felvételizik a gyerekünk, érdemes minél több információt gyűjteni a kiszemelt iskolákról – lehet, hogy olyan is van köztük (vagy épp most találunk rá egy olyanra), amelyik kisebb súllyal veszi figyelembe a felvételi eredményeket, így az eddigi jegyeivel akkor is bejuthat a gyerek, ha a felvételin a megszokott szintje alatt teljesít. És persze ne feledjük azt sem, hogy ha később nem érzi jól magát egy iskolában, még mindig lesz lehetőség a váltásra! Vagyis a felvételi, bár valóban sok mindenre hatással van, nem dönt el mindent végérvényesen.
Szerzőnk: Csiki Judit, a Zöldsaláta életmódblog (https://zoldsalata.hu) alapító-szerkesztője