Vásárolj tudatosan – és tanítsd meg a gyereknek is!

Kuponnapok, akciók, engedmények – és még a gyerek is folyton nyúz valamilyen játékért… Hogyan vásárolj tudatosan, ha mindig van valamilyen trükk, amelyik ennek épp az ellenkezőjére akar rávenni? És hogyan tanulja meg a gyerek is a tudatos pénzköltés művészetét?

Miközben mindenhonnan záporoznak ránk az akciók és a „soha vissza nem térő” engedményes ajánlatok, máshonnan meg az zúdul ránk, hogy a gyerekeket nem tárgyakkal kellene elhalmoznunk, sokkal inkább az időnkkel. Mindehhez hozzájön még, hogy nincs család, ahol a gyerekek nem vágynak folyton valamilyen új, divatos holmira, játékra, édességre, és valljuk be: a legtöbben felnőttként sem tettünk le teljesen az impulzusvásárlásról. De vajon hogyan kellene rendet tenni ebben a káoszban? Hogyan vásárolj tudatosan?

Mit jelent a tudatos vásárlás?

Ha tudatosan vásárolsz, akkor nyilvánvalóan nem veszel meg mindent, amiről épp azt állítja valaki, hogy szükséged van rá. De a tudatos vásárlás nem egyenlő a puritán életvitellel sem. Az, hogy vásárolj tudatosan, nem azt jelenti, hogy mindenről le kell mondani, ami nem a közvetlen létfenntartást szolgálja. Igen, néha még egy-egy impulzusvásárlás is belefér – ne akarjuk letagadni, hogy ez valóban képes örömet okozni. A gyereknek is nyugodtan engedhetsz néha: bár a felesleges tárgyakkal való elhalmozás tényleg nem okos ötlet, az sem túl jó, ha a gyerek a folytonos szűkölködés érzésében nő fel.

De akkor mit jelent pontosan a tudatos vásárlás? Szerintem pusztán annyit, hogy azt vesszük, amire valóban szükségünk van, és ezt a lehető legjobb ár-érték arányban. Vagyis a használatában épp annyi örömünk lesz, amennyit a megszerzése miatt érzünk.

Akciók bűvöletében

Vagyis csak azért nem érdemes valamit megvenni, mert akciósan kínálják. Bár csábító, hogy egy szép, divatos dolgot olcsóbban szerezhetünk be, ebben az esetben fokozottan érvényes, hogy nem mind arany, ami fénylik. Már csak azért is, mert sok az átverős akció: először felemelik a termék árát, majd árengedményt adnak rá, így pontosan annyiba kerül, mint korábban, de már oda lehet írni felé, hogy akciós. Ha pedig olyasmit veszel, amire semmi szükség, hiába az engedmény, többet költöttél, mint ha egyszerűen a boltban hagytad volna az árut. Vagyis akciósan vásárolni csak akkor érdemes, ha tényleg szükséged van erre a dologra, és nem csak a szerzés öröme mozgat, valamint ha utánanéztél, hogy akció nélkül mennyi lenne a termék ára. Ebben az esetben viszont tényleg olcsóbban vásárolhatsz.

Így vásárolj tudatosan: az alapkérdések

Akár rólad, akár a gyerekről van szó, érdemes pár alapkérdést feltenni, mielőtt a kasszához mennél. A legalapvetőbb kérdés, hogy szükséged van-e az adott árucikkre, vagy legalább akkora örömet okoz-e, amiért megéri az árát. A másik fontos tétel a minőség: olcsón vacakot venni nem a legjobb ötlet, hiszen több bosszúságod lesz vele, mint amennyi örömet okozna a jó vétel. Vagyis vesd össze az árát azzal a használati értékkel, amit neked a tárgy képvisel. Az sem mindegy, mennyit fogod előreláthatólag használni – a polcon heverő, felesleges árucikkek tényleg csak a pénzt viszik és a helyet foglalják.

Erről egyébként a gyerekekkel is meglepően jól lehet beszélgetni – természetesen minél nagyobbak, annál jobban. Ha valamilyen játék a vágyuk tárgya, tedd fel a kívánságlistára. Aztán később, amikor már kicsit elmúlt az újdonság varázsa, érdemes elővenni a témát: miért szeretné megkapni, mire használná, mit szeretne vele játszani. Milyen a minősége? Várható-e, hogy hamar eltörik, elromlik, csalódást okoz? Nézzétek meg, nincs-e otthon hasonló, vagy hasonló funkciójú játék. Vagy épp kiegészítene valamilyen otthon levő játékot, és teljesebbé tenné az élményt? Nem irreális-e az ára? Ha valamilyen nagyobb értékű darabról van szó, még az is szóba jöhet, hogy a zsebpénzéből gyűjtsön rá, vagy egy nagyobb ünnepen, karácsonykor, szülinapon a család dobja össze rá a pénzt.

Nem érdemes szemérmesen hallgatni arról sem, hogy valójában megengedheti-e a család magának az adott árut, és arról sem, hogy mi a reklám valódi célja, miért tűnik a hirdetésben olyan vonzónak minden. Ha gyerekkorban megalapozod a reklámokkal szembeni kritikus gondolkodást, később is kevésbé lesznek hajlamosak bedőlni minden szépen hangzó hirdetésnek.

Szerzőnk: Csiki Judit, a Zöldsaláta életmódblog alapító-szerkesztője

Fotók: freepik.com

MEGOSZTÁS