Szent Józseftől McMenemy Márkig: Vagány apák – akiknek sikerült, és akik még előtte állnak

Míg számos szent család ábrázoláson, az apa, vagyis Szent József egy hajlott korú öregemberként van megjelenítve, a háttérben ácspadjánál dolgozgatva, addig ma egyre több fotón az apák a központi szereplők. A közösségi oldalakon rengeteg „apás” kép jön-megy, nem is beszélve az apás blogok dömpingjéről és a könyvesboltokat elárasztó apa-témájú könyvekről. Nézzünk meg néhány sikeres, illetve a siker útjára lépett apát.

apa

Aki már bizonyított

Kezdjük a sort Szent Józseffel, aki korántsem volt háttérben barkácsoló öregapó, hanem egy kiváló, elszánt karakter és gondoskodó, bevállalós apa. Bravúros életútja megállná a helyét a legzseniálisabb spielbergi alkotásokban is. Most megpróbáljuk megfosztani őt az elmúlt évszázadok során rárakódott szentimentális érzülettől.  Talán a Madonna kultusznak köszönhetően, vagy esetlegesen a középkori társadalmi berendezkedések miatt is alakulhatott úgy, hogy József szerepe sok festményen vagy más műalkotáson – mint ahogy említettük – meglehetősen marginálisan hat.   Ivo Neženatý  egy Kultúrpart-interjúban is úgy vélekedik, hogy valami ilyesmi lehet a jelenség hátterében: „Dionüszosz-kultusz és a XX. század között eltelt évszázadok alatt Európában – gondoljunk csak a lovagokra vagy a romantikára – fellelhetőek a férfiuralom, illetve, az ezzel együtt járó anya-kultusz hosszabb-rövidebb korszakai is. A lényeg azonban az, hogy korunkat a látszat ellenére valóban egyfajta szélsőséges nőuralom jellemezte, legalábbis a II. világháború idejéig.” 

Érdekes, hogy a katolikusok is úgy gondolják, hogy ez a képi megjelenítés méltatlan a valódi Józsefhez:

Szent Józsefet a reneszánsz óta szokás öregemberként ábrázolni. Sőt, nemcsak öregként, hanem kifejezetten aggként, tehetetlen, réveteg, olykor szinte bárgyú emberként, aki nem részese, hanem csak szemlélője a szent eseményeknek. Ez a kép azonban teljes egészében hamis.

– állítja Milyen az igazi férfi? című előadásában Maeßen atya. Milyen volt akkor hát József? Az evangéliumok bár tömör, hiteles beszámolója alapján nem nehéz rekonstruálni. Mai szóhasználattal élve a vagány kifejezés semmiképpen sem elrugaszkodott, ha belegondolunk abba, hogy ez a királyi származású férfi (Dávid király utódja volt) vette a bátorságot arra, hogy jegyese maradjon egy olyan lánynak, aki házasságon kívül esett teherbe. Mindez egy olyan a korszakban és kultúrában történt, amikor az ilyen esetekben nem vállrándítással, hanem kövezéssel jártak el hatósági szinten.

Nyilván, aki a elolvasta már az Újszövetséget tudja, hogy Józsefet ebben a döntésben egy transzcendens élmény, egy angyali jelenés is segítette, de ezelőtt már elhatározta azt, hogy titokban elbocsájtja az akkor körülbelül 17 éves Máriát. Egy olyan korszakban, amit a teológia a törvény – és korántsem a kegyelem – korszakának nevez, a jófejség nem volt elég ahhoz, hogy ekkor is kimutassa szeretetét, hanem itt kellett a kurázsi, az àrral való szembeszegülèsre való hajlandóság, az empátiára való készség. Megtudja azt is, hogy a Megváltónak lesz a nevelő apja.

Tovább: http://panpeterstop.blog.hu/2016/12/23/vagany_apak_szentjozseftol_mcmenemy