Strandszabályok – vigyázz magadra és a gyerekekre!

Strandolni az egyik legjobb nyári szórakozás, amelynek azonban megvannak a maga veszélyei is. Nem csak a gyerekek kerülhetnek bajba, de te is, ha nem tartod be az alapvető szabályokat. De vajon mire kell vigyázni?

Csak ott fürödj, ahol szabad!

A legfontosabb szabály: olyan helyen ne akarjunk pancsolni, ahol nem szabad. A folyók többsége, de a bányatavak jó része sem alkalmas fürdésre. A kiépített strandok, ahol vízimentő is tartózkodik, sokkal biztonságosabbak. Olyan mélységű strandot és medencét válasszunk, ahol a család legkisebbje, vagy legrosszabb úszója is biztonsággal strandolhat. Ismeretlen mélységű vízbe senki ne ugorjon be, és viharjelzés idején se kockáztassátok a fürdést.

Egyedül ne strandoljanak!

A gyerekeket ne hagyd egyedül a medencében, még akkor sem, ha leér a lábuk, vagy épp térdig ér nekik a víz. Amíg nem teljesen biztos az úszni tudásuk, addig bármi történhet. Az úszógumi nem életmentő eszköz, ne hagyatkozz csak erre!

Felhevült testtel nem ugrálunk!

Nagyon sok baleset kezdődik azzal, hogy valaki felhevült testtel beugrik a vízbe, és görcsöt kap, vagy leáll a légzése. Inkább szánd rá azt az egy-két percet, hogy lemosakodj a medence vizével, lezuhanyozz, vagy lassanként ereszkedj a vízbe. A csúszda előtt is készítsd fel a tested, ne ugorj bele felhevülten. 

Ha ittál vagy gyógyszert szedsz, ne strandolj

A strandon alkoholt fogyasztani nem túl jó ötlet, mert megváltoznak a reflexeid, sőt, akár felesleges kockázatot is vállalsz a hatására. A melegben ráadásul jobban „üt” az ital, így a koktélt érdemes meghagyni estére. Egyes gyógyszerek is csökkentik a reakcióidőt, sőt, akár fényérzékennyé is tehetik a bőrödet. Érdemes erre rákérdezni az orvosnál, és ha nem ajánlja a strandolást, akkor inkább a hűvösbe húzódni.

A szaladgálás veszélyes lehet!

A medencék partjának burkolata vizesen nagyon csúszóssá válhat. Szaladgálás közben könnyű rajta elcsúszni, amiből súlyos sérülés is lehet. Ugyanez érvényes egymás vízbe lökdösésére is: váratlanul, „jópofa” meglepetésként senkit nem szabad a vízbe lökni, hiszen beverheti valahová a fejét, ráadásul felhevült testtel, hirtelen kerülhet a vízbe.

Kerüljétek a leégést!

A naptej az egyik legfontosabb dolog, aminek be kell kerülnie a strandtáskába. Az egészen picik bőrét UV-szűrős ruhácskával is védheted, a nagyobbak számára pedig a minél magasabb faktorszámú, kimondottan gyerekeknek ajánlott naptej a legjobb védelem. És persze az, ha 11 és délután 3 óra között nincsenek kint a tűző napon, sőt, a többi időszakban is időről időre az árnyékban vannak egy kicsit.

Védd a fejedet!

És ne csak a sajátodat, hanem a gyerekekét is, ők ugyanis még jobban ki vannak téve a napszúrás és a hőguta kockázatának. Hányinger, rosszullét esetén azonnal vidd a gyereket a hűvösbe, hűtsd le a testét, a homlokát és a tarkóját hideg vizes borogatással, majd minél hamarabb vidd orvoshoz.

 

Szerzőnk: Csiki Judit, a Zöldsaláta életmódblog alapító-szerkesztője

 

Fotók: 123rf.com, freepik.com

 

MEGOSZTÁS