Őszi szuperételek – válogatósoknak is!

Az ősz legalább annyira bővelkedik vitamindús és finom étkekben, mint a nyár – elég kimenni a piacra és válogatni az elképesztően színes, változatos standokról. De mit tehetünk, hogy válogatós csemeténk is hajlandó legyen megkóstolni a finomságokat?

Ez az időszak a szezonja néhány olyan zöldségnek és gyümölcsnek, amelyik nemcsak finom, hanem annyi vitaminnal és ásványi anyaggal gazdagítja szervezetünket, hogy divatos kifejezéssel élve a szuperételek címkét is kiérdemlik. Íme pár példa a szezonális csodákból.

Alma: bár ahhoz önmagában nem elég, hogy az orvost távol tartsa tőlünk (ahogy ezt az ismert mondás sugallja), rost- és C-vitamin tartalma mindenképp hasznos a szervezet számára. A benne levő antioxidáns hatású vegyületek segítik az immunrendszer működését, és a rostokkal együtt még a fogyást is támogathatják. A cukortartalma azonban viszonylag magas: ezért nem jó gyümölcsléként fogyasztani, hiszen ilyenkor a hasznos rost kimarad az életünkből, miközben a cukrot mind elfogyasztjuk.

Sütőtök: a sütőtök a karotinoid vegyületeknek köszönheti szép, narancs színét. Az őszi szuperételek e jellegzetes képviselője szintén tele van rostokkal és antioxidánsokkal, amelyek sok más egészségvédő tulajdonságuk mellett még a bőrt is szépítik. A tökmag pedig még a „rossz” koleszterinszint csökkentését is támogatja.

Körte: könnyen emészthető, rosttartalma pedig prebiotikumként szolgál, vagyis táplálja a bélrendszerben levő hasznos baktériumokat. A bélflóra egyensúlya pedig szoros összefüggésben van az immunrendszer működésével, így a körte remek támogatónk lehet a náthás időszakban.

Édesburgonya: a sütőtök mellett ez az egyik legjobb béta-karotin forrás, ez a vegyület pedig erőteljes antioxidáns, amely a bőrünket ugyanúgy képes formában tartani, mint az immunrendszerünket. Egyes vizsgálatok szerint még a vércukorszint szabályozására is jó hatással van.

Gesztenye: a sült gesztenye nem csak azért jó, mert felmelegít a hidegben, hanem C-vitaminban, káliumban, magnéziumban és antioxidánsokban, valamint a szív és az idegrendszer egészségét védő esszenciális zsírsavakban is nagyon gazdag. A szuperételek csapatának e tagja rosttartalmával is segít, mivel lassan, fokozatosan emeli és sokáig egyenletesen tartja a vércukorszintet. Így sokáig nem leszel újra éhes.

Szuperételek, amelyeket megkóstol a gyerek

Két, az új ízekkel néha nehezen barátkozó gyerek édesanyjaként néha megküzdök azzal, ha valamilyen újdonságot szeretnék bevinni a családi étrendbe. Tovább nehezíti a dolgot, hogy nem vagyok az a kimondott szuperkreatív, Michelin-csillagos konyhatündér, szóval az ideális étel nálunk az, ami egészséges, finom, a gyerekek is megeszik, és könnyű elkészíteni. Persze azért van néhány trükk, amit be lehet vetni a szuperételek megismertetése érdekében, ha a gyerek kicsit konzervatív ízlésű, más megfogalmazásban szíve szerint hamburgeren és spagettin élne hetekig.

Legyen választási lehetőség: ha az aznapi vacsora alternatíváiként felsorolt két-háromféle ételből a gyerekek választhatják ki, mi kerüljön az asztalra, nagyobb eséllyel eszik meg a vacsorát.

A közös bevásárlás, főzés is segíthet, hiszen ilyenkor érzelmileg is bevonódnak a folyamatba. Hozzáteszem, ez nem csodafegyver, nálunk például volt már olyan, hogy a közös főzőcskézést élvezték a gyerkőcök, a késztermék elfogyasztása viszont már nem volt ennyire érdekes.

A vacsora előtti időszakra is érdemes odafigyelni: ha éhesek, inkább egy kis gyümölccsel üssék el az étvágyukat, mert a „csak egy falat” édesség elég komoly ellenfele az utána következő egészséges fogásoknak.

Az új ízeket érdemes a régiek mellé, kiegészítésként tálalni, hogy szükség esetén vissza lehessen térni a megszokott kedvencekhez. A hideg vacsorát svédasztalként is az asztalra lehet tenni, ilyenkor a már eddig is népszerű falatok mellé becsúsznak az újdonságok is.

Végső esetben az egészséges zöldségeket el lehet rejteni a kedvenc receptekben: a sütőtökből például remek currys mártás készülhet a hús mellé, a cukkini pedig a csokis sütit teheti még finomabbá.

Az ételeket mindenképp illik megkóstolni, de ha nem ízlik, lehet helyette szendvicset is választani. Idővel változik a gyerekek ízlése, így feladni sem szabad, időnként érdemes újra és újra megkínálni ugyanazzal az étellel, hátha most ízleni fog. Konfliktust azonban nem érdemes csinálni az evésből és a válogatásból, mert annyit még a szuperételek se érnek, hogy az étkezés örömforrás helyett feszültségforrássá váljon.

Végezetül pedig álljon itt két recept, amelyek igazán egyszerűek, tele vannak hasznos tápanyagokkal, és akár kedvencekké is válhatnak.

Körteturmix:

Egy meghámozott, a magházától megszabadított és kockákra vágott körtét turmixoljunk össze egy pohár tejjel vagy joghurttal (attól függően, hogy sűrűbben vagy hígabban, illetve savanykásabban vagy édesebben szeretjük a turmixot), egy pici vaníliakivonattal, mézzel, fahéjjal. Édesség helyett is beválik!

Édesburgonya-chips:

Egy-két meghámozott édesburgonyát vágjunk vékony szeletekre, forgassuk össze a szeleteket egy evőkanál olaj, kevés só és bors keverékével, majd terítsük el egy kiolajozott sütőlapon, és 200 Celsius-fokos sütőben süssük ropogósra.

 

Szerzőnk: Csiki Judit, a Zöldsaláta by LifeTints életmódblog (zoldsalata.blogspot.com) alapító szerkesztője

 

MEGOSZTÁS