Induljon reggelivel a nap!

Elindulnál otthonról egy olyan autóval, amelyiknek üresen kong a tankja? Ugyanilyen üres a te üzemanyag-tartályod is, ha nem reggelizel. A nap legfontosabb étkezésének tartott reggeli a gyerekek számára még a felnőtteknél is fontosabb. De vajon miért és mit érdemes enni a nap indulásakor?

Felmérések szerint a gyerekek negyede indul el otthonról minden nap reggeli nélkül. Mindez azt jelenti, hogy az este hét-nyolc órai vacsora után legközelebb csak a második-harmadik óra utáni szünetben esznek. Addig a szervezetük gyakorlatilag éhezik – nem csoda, ha így nem tudnak figyelni az órán.

Több kutatás is igazolja, hogy azok a gyerekek, akik rendszeresen reggeliznek, komolyabb teljesítményre képesek az iskolában, jobb jegyeket kapnak, értelmi képességeik jobbak – egyszerűen arról van szó, hogy jobban fog az agyuk, ha reggel feltöltik a szervezetüket a megfelelő tápanyagokkal.

A reggeli egyébként a felnőtteknek is ugyanilyen fontos, ráadásul mi még azzal is súlyosbítjuk a helyzetet, hogy éhgyomorra hörpintünk le egy kávét, ami irritálhatja az üres gyomrot. A vizsgálatok szerint az, aki nem reggelizik, általában rosszabb döntéseket hoz az ételek kiválasztásánál, és többet nassol a délelőtt folyamán, ez pedig akár hízáshoz is vezethet. Ez sem bonyolult: aki reggeli nélkül indítja a napot, annak reggel tízkor valószínűleg már kopog a szeme az éhségtől, és rögtön a legkönnyebben hozzáférhető élelmiszerhez nyúl, ami nem más, mint valamilyen fehér lisztből készült, cukros pékáru. Épp ezért a fogyókúrázóknak kifejezetten rossz stratégia a reggeliben rejlő kalóriákon spórolni. A duci gyereket sem így kell fogyókúráztatni, ehhez inkább kérd orvos, dietetikus segítségét.

Milyen a jó reggeli?

Természetesen az sem mindegy, mit eszünk reggelire. Egy szelet pirítós vagy egy kakaós csiga, mint reggeli legfeljebb csak ideiglenes megoldást jelenthet, hiszen hirtelen megdobja a vércukorszintet, ami hamarosan ugyanilyen gyorsan vissza is esik, újabb kopogó szemű éhségrohamot és energia-mélypontot kiváltva. Hasznos tápanyagot pedig sajnos alig tartalmaznak ezek a szénhidrátban, cukorban gazdag ételek.

De akkor mi van a jó reggeliben? A szakemberek szerint összetett szénhidrátok, vagyis teljes kiőrlésű gabonafélék, sovány fehérje, és egy kis zöldség, illetve gyümölcs. Megfelelő reggeli lehet a teljes kiőrlésű pékáru hússal, májkrémmel, tojással, sajttal, esetleg sonkával, a teljes kiőrlésű, lehető legkevesebb cukrot tartalmazó gabonapehely, müzli tejjel vagy joghurttal, a rántotta, a túró, túrókrém gyümölccsel, és egy szelet teljes kiőrlésű pirítós. Mellé ne feledkezz meg a folyadékról, hiszen a gyerek éjszaka nemcsak ételt, de italt sem vett magához, így fontos a hidratálás. Még jobb, ha a jó példa kedvéért, és persze a nyugodt reggelekért együtt reggelizik a család – erre persze időt kell szánni, és bele kell számítani a felkelés idejébe, de mindenképpen megéri.

 

És ha nem szeret reggelizni?

Sokan vannak, akik egyszerűen nem érzik magukat reggel éhesnek. Számukra valamilyen nagyon könnyű reggeli lehet a megoldás, például egy doboz joghurt, egy pohár tejturmix, vagy egy pohár kakaó, akár tehén-, akár növényi tejből. Az is jó lehet, hogy magunkkal visszük a szendvicset, és a gyerek az autóban, vagy útközben, esetleg még az első óra előtt fogyasztja el azt. A lényeg, hogy ne üljön éhesen, teljesen üres gyomorral a padban egészen addig, amíg hozzá nem jut az iskolai tízóraihoz.

 

Szerzőnk: Csiki Judit, a Zöldsaláta életmódblog alapító szerkesztője

 

Képek: reepik.com