Immunturbó: vitaminokkal a téli egészségért

A téli időszaknak nem feltétlenül kell a végeláthatatlan náthák jegyében telnie. Az persze tagadhatatlan, hogy a felső légúti betegségeket okozó vírusokból ilyenkor több kószál körülöttünk, mint nyáron, ám aki ilyenkor is odafigyel a saját és a családja immunrendszerére, az jobb eséllyel áll ellen nekik. Ehhez pedig nem kellenek csodaszerek, otthon is minden a rendelkezésünkre áll hozzá.

Bár az egészséges zöldségfélék és gyümölcsök őszi bősége után télen valamivel kisebb lesz ezek választéka, azért ilyenkor is bőségesen kaphatóak olyan alapanyagok a piacon, amelyekkel magunkhoz vehetjük a legfontosabb téli vitaminokat. De vajon melyek ezek?

A-vitamin a jó látásért

A hidegben kevesebbet vagyunk természetes környezetben, többször tartózkodunk sötétben, mesterséges fénynél olvasunk, tanulunk vagy számítógépezünk, ami a szemünket is megviselheti. A hideg ráadásul kiszáríthatja, érdessé teheti a bőrünket. Mindkét probléma ellenszere az A-vitamin, amelyet a sárgarépa, a sütőtök, a tojás bőséges fogyasztásával vihetünk be a szervezetünkbe. Fontos, hogy ezek mellé az ételek mellé mindig együnk egy kis zsiradékot is, mivel ez segíti a zsírban oldódó vitamin felszívódását. 

C-vitamin a megfázás ellen

A meghűléses betegségek leghatékonyabb ellenfele a C-vitamin, amelyet ráadásul naponta fogyasztanunk kell, mivel a szervezet nem tudja tárolni. A legismertebb C-vitamin források természetesen a citrusfélék, a citrom, a narancs, a lime, de sok C-vitamin van például a kiwiben is. Remek, és nagyon olcsó C-vitamin forrás a savanyú káposzta is, amely nemcsak a C-vitaminnal támogatja az immunrendszerünket, hanem az erjedés során keletkező hasznos baktériumokkal is, amelyek a bélflórát tartják egyensúlyban. Ha pedig a bélflóránk egyensúlyban van, az immunrendszerünk is jól működik.

B-vitaminok az idegrendszer egészségéért

A téli időszakban sokan érzik magukat lehangoltnak, adott esetben depressziósnak is a sötétségtől és a hidegtől. Ennek leküzdésében segít az idegrendszer munkáját segítő B1-vitamin, amelyet az olajos magvakkal, a müzlivel, a csirke- és sertéshússal vehetünk magunkhoz.

Ugyancsak az idegrendszer egészségét óvja a B6-vitamin, amely nagyobb mennyiségben a száraz hüvelyesekben, a kukoricában, a tojássárgájában, és a tejtermékekben található meg. A cékla, más vitaminok mellett szintén a B-vitamincsalád remek forrása, igazi téli szuperzöldség.

D-vitamin az erős csontokért

Ez a zsírban oldódó vitamin a csontok egészségétől kezdve az immunrendszer megfelelő működéséig szinte minden folyamatban szerepet játszik. Nyáron, amikor sokat vagyunk a napfényben, általában megfelelő az ellátottságunk belőle, télen azonban sokkal kevesebb jut belőle a szervezetbe, mint kellene. Egyes felmérések szerint a tél végére a teljes lakosság 95%-a D-vitamin hiányban szenved! Érdemes az orvossal megbeszélve akár étrendkiegészítő szedését is megfontolni – a gyerekeknek kifejezetten javasolni is szokták a D-vitamin kiegészítők szedését. Emellett pedig fogyasszunk minél több halat, tojást, zöld leveles zöldséget és mandulát, valamint gombát.

 

Ami még segíthet az immunrendszernek: 

Elegendő folyadék

Amikor nincs meleg, hajlamosak vagyunk elfeledkezni a megfelelő folyadékfogyasztásról, pedig arra ilyenkor is nagy szükség van. Elegendő folyadék hiányában nem tud például elegendő gyomorsav termelődni, pedig ez komoly szerepet játszik a kórokozók elpusztításában, vagyis az ellenük való védekezésben. A kiszáradt orr- és szájnyálkahártyán is könnyebben tapadnak meg a cseppfertőzéssel terjedő kórokozók. Figyeljünk tehát oda a vízfogyasztásra, de ne csak a magunkéra: egy óvodás-kisiskolás gyereknek már naponta közel egy liter az adagja. Persze ezt lehetőleg ne üdítő vagy egyéb cukros ital formájában fogyassza el, hanem vízből.

 

Rendszeres mozgás

A rendszeres, különösen a szabadban végzett mozgás növeli a test teherbíró képességét és abban is segíti, hogy ellenálljon a fertőzéseknek. Kutatások bizonyítják, hogy aki télen is rendszeresen a szabadban tartózkodik, az kevesebbszer kapja el a különféle vírusos fertőzéseket, mint az, aki egész télen a fűtött szobában ül.

Elegendő pihenés

A kialvatlan, fáradt embernek, legyen az felnőtt vagy gyerek, az immunrendszere sincs topformában. A pihenés az egészség egyik legfontosabb része – már csak azért is, mert fáradtan a mozgást is hajlamosabbak vagyunk hanyagolni, és az asztalnál is rosszabb döntéseket hozunk.

 

Szerzőnk: Csiki Judit, a Zöldsaláta by LifeTints életmódblog (zoldsalata.blogspot.com) alapító-szerkesztője

 

 

 

 

MEGOSZTÁS