Így kezdődik a takarékosság – kezdd el időben a gyerek pénzügyi nevelését!

A takarékosság és a pénzzel való tudatos bánásmód nagyon fontos készség. Ám ahhoz, hogy ez felnőttként természetes legyen, már kicsi korban érdemes megkezdeni a pénzügyi nevelést. Már csak azért is, mert a pénzzel kapcsolatos szokásaink jó részét a családból hozzuk magunkkal.

A pénzhez a felnőttek körében is sok gátlás és tévhit tapad: sokan vannak, akiknek az is nehézséget okoz, hogy a párjukkal őszintén beszéljenek róla. Pedig nagyon fontos lenne kialakítani a családban a pénzügyekkel kapcsolatban egy tudatos, a jelenre és a jövőre egyaránt gondoló attitűdöt, amelyben a jelen élvezete éppúgy szerepet kap, mint a takarékosság. De vajon mikor kell elkezdeni a gyerekek tudatos pénzköltésre nevelését?

Mutass példát!

Már a kicsi gyerekek is sokat tanulnak a szülői példából. Mi talán észre sem vesszük, de ők tudattalanul is azonnal átveszik, ha természetes számunkra, hogy bevásárlólistával megyünk a boltba, hogy nem veszünk meg mindent, amit hirtelen megkívánunk, vagy része az életünknek a takarékosság, esetleg a nálunk kevésbé szerencsések segítése. Így szinte már csecsemőkorukban is formálhatjuk a pénzzel való kapcsolatukat.

Munka, pénz takarékosság

A munka és pénz kapcsolatát nem mindig könnyű átadni a gyerekeknek. Az természetes, hogy el kell magyarázni: a munka az a tevékenység, amiért pénzt kapunk, és ezt a pénzt fordíthatjuk a fontos dolgokra. De ha csak ennyit mesélünk a munkánkról, akkor nem neveljük őket arra, hogy később a szívüknek kedves hivatást válasszák, csak arra, hogy valami jól jövedelmező pénzkereseti forrás után nézzenek. Vagyis a munka másik, önmegvalósító oldalát is érdemes megmutatni.
Arról a szakértők is vitatkoznak, hogy érdemes-e a gyereknek a ház körüli munkákért fizetni. Kell, hogy legyenek olyan feladatok, amit egyszerűen mindenki azért végez el, hogy kényelmesebb legyen a család élete, de az „extrákért” járhat egy kis plusz zsebpénz. Ezt pedig akár össze is lehet gyűjteni, és idővel egy nagyobb értékű játékot venni belőle – itt kezdődik a takarékosság.

Apropó, zsebpénz!

Ha már kap zsebpénzt a gyerek, nagyon fontos beszélni annak beosztásáról is. Ehhez persze arra is szükség van, hogy tudjunk őszintén beszélni a pénzről, és képesek legyünk adott esetben akár az ehhez tapadó gátlásainkat is levetkőzni. Meséljünk arról, hogyan osztjuk be a fizetésünket, mire kell mindenképpen költeni, mire gyűjtünk, milyen nagyobb dolgot szeretnénk a közeljövőben megvenni, és hol vannak a lélektani határaink: az az ár, ami felett már nem szívesen veszünk meg egy-egy árucikket. Ha tudunk beszélni róla, hogy számunkra mit jelent a takarékosság, és mit érzünk már fukarságnak, hitelesebben adhatjuk át a saját értékrendünket.

A boltos játéktól a közös vásárlásig

A kicsik boltos játékában már megjelenik a pénz, ha csak játékpénz formájában is. Ennek következő lépése lehet, ha együtt vásárolunk, megbeszéljük, mi mindent kell venni, és ehhez mennyi pénz áll a rendelkezésünkre. A már számolni tudó iskolások pedig akár a bevásárlólista összeállításában is segédkezhetnek.

A virtuális pénz is pénz!

A nagyobb óvodások, kisiskolások már azt is megértik, ha a számlán levő pénzről mesélünk nekik. Fontos, hogy tudják, hogy a pénz nem korlátlanul jön a „falból”, hanem ezt az összeget bizony levonják a számlánkról. Így a kártyánkkal sem lehet korlátlanul fizetni, ha pedig eladósodunk, akkor többet kell visszafizetnünk, mint amennyit előzőleg felvettünk. A takarékosság viszont kamat formájában is jövedelmező lehet.

Szerzőnk: Csiki Judit, a Zöldsaláta életmódblog (https://zoldsalata.hu) alapító-szerkesztője

Fotók: freepik.com