Hasbarát technikák szülés után, avagy egy LoveYourBelly tanfolyam tapasztalatai

Tisztán emlékszem a nőgyógyászom szavaira, amikor 6 héttel a szülés után a kötelező kontrollvizsgálaton voltam nála és a sportolással kapcsolatban kérdeztem a véleményét: “Melinda! Mindent rendben találtam, innentől kezdve mindent csinálhat úgy, mint a szülés előtt! Sportoljon bátran!”

Ez az infó fontos volt nekem, hisz már alig vártam, hogy nyomhassam a felüléseket.No nem azért, mert akkora “sportygirl” vagyok, hanem mert a terhességem során felszedett 17 kilóból 6-7 kiló még mindig rajtam éktelenkedett, ráadásul szinte csak deréktájon, sőt kifejezetten a hasamon.

Ám amikor nagy lelkesen nekiálltam a hagyományos hasizom-erősítő gyakorlatoknak, nagy meglepetésemre kifejezetten kellemetlen érzés volt csinálni, mert valahogy egyik hastájéki porcikám sem úgy viselkedett, mint régen.

Így beláttam, hogy akkor lassítani kell a tempón, korai még ez a típusú mozgás, türelmesebbnek kell lennem és úgy határoztam, hogy a 9 hónap alatt megváltozott testemnek adok szintén 9 hónapot, hogy visszaalakuljon és ha addig sem megy, akkor kezdek el újra komolyabban foglalkozni a témával.

Nagy bánatomra azonban 9 hónap elteltével sem tapasztaltam jelentős változást, sőt aztán utána sem, hiába igyekeztem odafigyelni az étkezésre és tornázni is.

Aztán a női felmenőimet elnézve lassacskán természetesnek vettem, hogy már sosem lesz olyan hasam, mint szülés előtt, hogy a genetika ellen nem tehetek semmit, a mi családunk egyszerűen ilyen típus.

Ám az idő előrehaladtával továbbra is nagyon zavart, hogy:

– akkora a hasam, mint kb. 5 hónapos terhesen, így emiatt többször meg is kérdezik, hogy jön-e a kistesó (erről a jelenségről írtam már egy filmajánlóval egybekötött szösszenetet, amit itt olvashattok)

– elvesztettem a szép, egyenes tartásomat és gyakorlatilag állandóan fáj a derekam, vagy a hátam

– nem jönnek rám a csudiszép fellépőruháim

– nem nagyon tudom, hogy milyen ruhát vegyek fel, hogy jól is érezzem magam benne

…meg aztán, nem utolsó sorban Viktor is biztos nagyon örülne, ha újra azt a csajt látná, akit elvett.

 

A Bagyinka Tímea nevével fémjelzett LoveYourBelly Hasizomfejlesztő – és regeneráló tanfolyamról és egyáltalán a szétnyílt hasizom problematikájáról a zenebölcsi foglalkozásaimon hallottam először, ott meséltek róla az anyukák. Ugyanis az órák után sosem rohantunk el haza (miért is tettük volna), hanem mindig megbeszéltük az épp aktuális babás-mamás kihívásokat, legyen az “nem alszik, nem eszik, jön a foga, fáradt vagyok, dundi vagyok” problémakör. Úgyhogy elkezdtem szorgosan utána olvasni a témának.

 

Na de mit is jelent pontosan a szétnyílt hasizom (rectus diastasis)?

“A hasfalat középen egy vastag, függőlegesen végigfutó tömött rostos kötőszövet, a linea alba zárja. Ennek a szövetnek nagyon erős a szakítószilárdsága, mégis vannak élethelyzetek, amikor megnyúlni, elvékonyodni kényszerül. Ilyen élethelyzet például a várandósság, amikor a baba növekedéséhez a helyet a hasüregben többek között az izom- és a kötőszövetek lazulása, nyúlása biztosítja. A szülést követően pedig a linea alba nem képes minden esetben visszanyerni eredeti szélességét és vastagságát, melynek következtében az egyenes hasizmok oldalra csúszva maradnak és egy rés keletkezik a hasfal közepén. Ennek a résnek köszönhetően pedig a has izmai csak megfelelő edzéstechnikával fejleszthetőek, melyet a LoveYourBelly tanfolyamokon tanítunk meg az érdeklődőknek.”      (Forrás: www.loveyourbelly.hu)

Valami azt súgta, hogy engem is érint ez a probléma, azért nem haladok egyről a kettőre a hasam feszesítése terén. Aztán minél jobban belemélyedtem a témába, annál többször jött velem szembe szinte mindenhol: televíziós magazinműsorokban, mamis Facebook csoportokban, sőt még a játszótéri homokozóban is erről beszéltek az anyukák…Végül az interneten talált csodás “előtte-utána” képek győztek meg arról, hogy én is szeretnék részt venni egy ilyen tanfolyamon.

A LoveYourBelly weboldalát böngészve nagyon megörültem, amikor megláttam az oktatók között az egyik általános iskolás osztálytársamat, aki ráadásul épp a mi környékünkön tart tanfolyamokat, így azonnal felvettem vele a kapcsolatot.

Diána egyébként elismert hastáncos, emellett pedig Pilates és LoveYourBelly-oktató. Budapest egyik legkiválóbb tánciskolájában, az Oktogon Tánc Centrumban tanít.

(Fotók: Deák Sándor)

Az alábbi oldalon találtok róla részletesebb információkat: http://bastet.hu/

Na de nézzük is, hogy mi minden történt a tanfolyamon.

A tanfolyam elején Diána mindenkinek EGYÉNILEG felmérte, hogy milyen mértékben sérült a hasizma, ezt fel is jegyezte, majd ez alapján megállapította, hogy ki melyik LYB kategóriába tartozik. Ez azért nagyon fontos, mert ettől függ, hogy ki  pontosan milyen gyakorlatokat végezhet.

A tanfolyam egy nagyon érdekes és hasznos elméleti résszel folytatódott, amiben szó volt többek között a has anatómiájáról, funkciójáról, hogy egyáltalán miért is alakul ki a szétnyílt hasizom, a hasizom-gátizom-gerinc összefüggéseiről, illetve arról is, hogy milyen-egyébként nagyon komoly – egészségügyi problémákhoz vezethet, ha egy szétnyílt hasizom probléma nincs kezelve. Ezen kívül már itt elméletben átbeszéltük a LYB technika lényegét, lényeges elemeit. Ami első hallásra nagyon elkeserítő volt, hogy a megsérült kötőszövet már sosem lesz olyan, mint új korában, tehát teljesen nem regenerálható. Viszont a jó hír az, hogy a hasizmok speciális edzésével minimálisra szűkíthető a rés! Heti 3x elvégezve a személyre szabott gyakorlatokat, látványos eredményt lehet elérni akár 12 héten belül… amit már csak szinten kell tartani a továbbiakban.

Végül következett a gyakorlati rész, ahol elsajátítottuk a LYB technikát és magát a gyakorlatsort.

A gyakorlatok egyébként ismerősek voltak: hasizom-gyakorlatok a legdurvább fajtából, viszont nagyon fontos tudni, hogy a megfelelő tartás és légzéstechnika ismeretének hiányában ezek “csak” gyakorlatok, amiktől érdemi változást nem remélhetünk.

Dia felhívta a figyelmet a bemelegítés fontosságára és a fokozatosság betartására is és ami kifejezetten tetszett, hogy mindegyikünknél egyesével leellenőrizte, hogy megfelelően végezzük-e a gyakorlatokat.

Ezen kívül még praktikus tanácsokkal is ellátott, hogy a mindennapokban hogyan is tehermentesítsük a hasunkat olyan  mindennapos élethelyzetekben, mint pl egy kisgyermek felemelése.

A tanfolyam elvégzése után digitális formában egy részletes LoveYourBelly útmutatót is kaptunk, ami tartalmazza a tanfolyamon elhangzott információkat, magukat a gyakorlatokat részletesen leírva és képekkel illusztrálva. Ezen kívül találunk még benne egy Edzésnaplót is, amibe feljegyezhetjük a hétről hétre csökkenő súlyunkat és derékbőségünket, valamint hasznos információkat is tartalmaz az egészséges táplálkozással kapcsolatban, melyek beépítése a mindennapjainkba természetesen elősegíti a regenerációt.

Plusz jó hír, hogy Dia a tanfolyam után sem engedi el a nála végzettek kezét. Zárt Facebook csoportjában bármikor fordulhatunk hozzá, ráadásul gyakorló órákat is tart, ahol újra és újra át lehet nézni Vele a gyakorlatokat a biztosabb otthoni gyakorlás érdekében. Ezen kívül szerintem a hastánc kurzusain is érdemes őt meglátogatni, hisz a hastánc is  – néhány dolgot betartva, amit Dia úgyis elmond –  segítheti az eltávolodott izmok közeledését.

Szumma szummárum, a LoveYourBelly életforma innentől kezdve hozzá kell tartozzon a mindennapjaimhoz. Hogy mit is jelent ez pontosan?

– minimum heti 3 alkalommal (de inkább többször) elvégzem a gyakorlatsort

– nem görnyedek, hanem MINDIG figyelek a tartásomra (…amikor a kocsiban ülök, amikor babakocsit tolok, amikor sétálok, amikor főzök, amikor számítógép előtt ülök és még folytathatnám a sort, de nem teszem…maradjunk annyiban, hogy egész nap:-)

– elfogadom, hogy bizonyos sporttevékenységeket nem végezhetek, vagy csak a megtanult hasbarát technikával

…cserébe viszont visszakapom a régi derékbőségemet, megszűnik az állandó derék- és hátfájásom, felvehetem újra a szűkebb fellépő ruháimat és talán nem gratulálnak “kistesó” ügyben sem.

A szétnyílt hasizom problémája nagyon sok nőt érint a szülés után, szóval

 -ha úgy látod, hogy edzés ellenére sem feszesedik a hasfalad, szóval még mindig “terheshasad” van

-ha már úgy érzed, hogy a hát- és derékfájdalom a mindennapi életed kivédhetetlen velejárója

-vagy, ha csupán csak kíváncsi vagy, hogy téged érint-e egyáltalán ez a probléma

…akkor kattints az alábbi weboldalra:

http://loveyourbelly.hu/

…és mihamarabb jelentkezz be egy tanfolyamra, hogy egy szakképzett LoveYourBelly oktatótól egy személyre szabott gyakorlatsort kapjál.

Ha pedig tetszett az írásom és kíváncsi vagy a 12 hét utáni tapasztalataimra, akkor mindenképp kövesd a Zsebtündér Blogot a Facebookon, nehogy lemaradj a bejegyzésekről!

Forrás: Kis-Horváth Melinda, a zsebtunder.blog.hu alapító-szerkesztője

 

 

 

MEGOSZTÁS