Ezért fontos az énidő: 6 dolog, amiről anyaként se mondj le

Ha a mindennapokban a család, a munka és a háztartás között egyensúlyozol, ahogy ezt a legtöbb anyuka teszi, akkor valószínűleg te is egyetértesz velem abban, hogy a magadra szánt idő, vagyis ahogy mostanában nevezik, az énidő valódi luxus. Pedig óriási szükség van rá! És persze van néhány dolog, amelyről a legnagyobb rohanásban sem szabad lemondani.

Sajnos még mindig nagyon sokan önzésnek tartják, ha egy anya magára is rendszeresen időt szán. Pedig ahogyan a munkahelyen végzett pénzkereső munka, úgy a családban végzett munka után is jár a pihenés, a feltöltődés! Ha nem kapcsolódsz ki néha, úgy idővel akár a kiégésig, vagy konkrét fizikai betegségekig is eljuthatsz, ez pedig nemcsak neked, de a családodnak sem jó. Épp ezért az énidő nem önzés: a jelenbe és a jövőbe való befektetés, ha bizonyos rendszerességgel lecsípsz egy kis időt magadnak, és ilyenkor igyekszel feltölteni a lemerült akkumulátorokat.

Mire jó az énidő?

Először is a feltöltődésre. Akármennyire is szereted a családod, a folyamatos készenlét – a munkahelyen, a háztartásban, az iskolában, az óvodában, a játszótéren, a háztartásban – egy idő után leszívja az energiát. Pihenés nélkül nem lehet száz százalékon teljesíteni: ha az énidő ritka vendég nálad, egyszer csak azt fogod észrevenni, hogy egyre kevesebb kedvvel végzed a feladataidat, és egyre több hibát vétesz bennük.

A családod is megérdemli. Life coachként elég gyakran szembesülök vele, hogy sok nő önmagát helyezi az utolsó helyre a fontossági sorrendben. Az önzetlenség persze nemes dolog, csakhogy üres kancsóból nem lehet tölteni: ha te nem vagy rendben, akkor a többiek sem lesznek. Ha viszont rendszeresen feltöltődsz, újult energiával kezded a napot vagy a hetet, akkor a többiek is profitálnak a jó közérzetedből, hiszen türelmesebb leszel, gyorsabban oldod meg a felmerülő problémákat, vagyis az egész családban jobb lesz a hangulat.

Jó példát mutatsz. Ugye nem szeretnéd, ha a gyerekeid felnőtt korukban kizsigerelnék magukat a munka, a család és a háztartás körforgásában? Ha a te naptáradban mindig benne van az énidő is, akkor jó példát mutatsz nekik a későbbiekre.

Tisztulnak a gondolataid. Néha annyi minden kavarog egyszerre a fejünkben, hogy már magunk sem tudjuk, hogy fogunk fontos dolgokban döntéseket hozni. Ha egy kis higgadtságra, hideg fejre van szükséged, akkor különösen fontos, hogy magadra szánj egy kis időt, lehetőleg egyedül.

Hogyan tervezd be?

A legfontosabb, hogy fejben átállítsd a fontossági sorrendet. Ha a magadra szánt idő legalább olyan fontos, mint a szülői értekezlet, akkor kevesebb az esélye, hogy ez lesz az, ami valahogy mindig elmarad. Persze az átlagos dolgozó nő napirendjébe aligha fér bele napi több órányi énidő, de legalább 10-15 percet a legnagyobb rohanásban is érdemes lecsípni. És hogy mi az amire ennyi idő is elég? Egy arcpakolás, néhány oldal egy könyvből, a kedvenc zeneszámod, vagy pár légzőgyakorlat, esetleg egy telefon a barátnődnek. És persze az sem szégyen, ha időről időre segítséget kérsz: a párodtól, a nagyszülőktől, vagy ha megteheted, egy fizetett bébiszittertől, takarítónőtől. Így legalább néhány feladat lekerül a válladról, és felszabadul hetente pár órád.

Mi minden lehet énidős tevékenység?

Az énidőbe gyakorlatilag minden belefér, amit szeretsz, és amit a nagy rohanásban hiányolsz. Egy finom kávé a kedvenc helyeden a barátaiddal, egy jó film, egy jó könyv, egy nagyobb séta egyedül, egy finom habfürdő, vagy egy soron kívüli látogatás a kozmetikusnál. Van azonban néhány dolog, amire mindenképpen érdemes rendszeresen időt szánnod.

A mozgásra

A rendszeres sport valódi befektetés a jövődbe. Nemcsak a vonalaidról szól, hanem arról is, hogy több legyen az energiád a mindennapokban, hogy ritkábban betegedj meg, és hogy legyen erőd emelgetni a gyerekeket, vagy éppen utánuk loholni a játszótéren. Az a jó, ha nem a fogyókúrával járó kínszenvedésként éled meg, hanem élvezetként – vagyis olyan sportágat kell választani, amelyet szeretsz. Nem mindenkinek való az edzőterem, van, aki a természetben tett sétákat többre becsüli – tapasztald ki, mi a legjobb neked, és ezt írd be rendszeresen a naptáradba.

A szépségedre

Egy-egy húzósabb időszak után általában nyúzottnak érezzük magunkat, sokszor nem is alaptalanul. Ha viszont rendszeresen időt szánsz a szépségedre, akár csak egy gyors arcpakolás, egy szép smink, vagy egy rendesen beszárított frizura erejéig is, máris jobb lesz a közérzeted.

Az alvásra

A legtöbb anya krónikusan kialvatlan – minél kisebbek a gyerekei, annál inkább. Pedig az alvás alapszükséglet, az alváshiány pedig a testeddel és a lelkeddel is csúnya dolgokat tud művelni. Ha úgy érzed, hogy az energiatartalékaid végén jársz, nincs más megoldás, mint pár órát aludni. Ha felébredsz, rögtön más színben látod majd a világot.

Olvasásra, tanulásra

Ne ijedj meg, nem kell visszaülnöd az iskolapadba (bár ez sem tilos), de az új ismeretek szerzését soha nem érdemes abbahagyni. Rajtad áll, hogy milyen ismereteket választasz: egy Youtube-os sminkoktató videó is új színt tud hozni az életedbe, de tanulhatsz nyelvet, netán új szakmát (ma már el sem kell menned otthonról, remek online tanfolyamok is vannak), de az sem kárba veszett idő, amelyben egy izgalmas regényt olvasol. Az agyadat mindig formában kell tartani, ugyanúgy, ahogyan az izmaidat.

A barátaidra

A családod mellett a közeli barátaid azok, akikre mindig számíthatsz. Nagy kincs, ha van olyan barátod, akinek ki tudod önteni a szívedet. Ám az is jól jön és kikapcsol, ha csak nevettek együtt egy nagyot.

Egy hobbira

Kell lennie valaminek az életedben, ami csak rólad szól. Teljesen mindegy, hogy kertészkedsz, gyöngyöt fűzöl, vagy finomabbnál finomabb sütiket sütsz, a lényeg, hogy el tudj merülni benne, és tudd, hogy ez az idő most csak a te örömödet szolgálja.

Szerzőnk: Csiki Judit, aki a Zöldsaláta blog alapító-szerkesztője  (zoldsalata.blogspot.com)

MEGOSZTÁS