Előzzük meg az iskolai betegségeket!

Az őszi szezon sajnos többnyire az iskolai betegségek szezonja is: jönnek a náthák, a
különféle gyomorproblémákat okozó vírusok, majd pedig az influenza. De vajon
hogyan előzhetjük meg ezeket a problémákat? Lehet egyáltalán erősíteni az
immunrendszert?

Az orvosok szerint kicsit paradox az, amikor az immunrendszer erősítéséről
beszélünk. Az tény, hogy ha a szervezetünk védekező rendszere jól működik, akkor
könnyebben állunk ellen a kórokozóknak. Ám az immunrendszer nem olyasmi, amit
a szervezet egészétől elkülönítve lehetne „edzeni”, hanem a szervezet egyik fontos
része. Ebből pedig az következik, hogy a védekező képességünk is akkor van a
csúcson, ha az egész szervezet jól működik. Ezt pedig sokkal hatékonyabban
segíthetjük elő egészséges életmóddal, mint egy-egy csodaszernek kikiáltott
immunerősítővel. De vajon mire kell figyelnünk, hogy elkerüljék a családot az iskolai
betegségek?

Figyeljünk a táplálkozásunkra!
A téli időszakban különösen fontos, hogy változatosan, vitaminokban és ásványi
anyagokban gazdagon táplálkozzunk. Érdemes minél több gyümölcsöt és zöldséget
fogyasztani, a szivárvány minden színében, mellé pedig csonthéjasokat, csírákat,
sovány húst, tejterméket, és teljes kiőrlésű gabonaféléket, zsírból és cukorból viszont
kevesebbet. A gyerekeket nem mindig könnyű rávenni a gyümölcs- és
zöldségfogyasztásra, ilyenkor érdemes valamilyen kedvelt finomságban elrejteni a
vitamindús élelmiszereket. Akár egy gyümölcsös süti vagy túrótorta is jó megoldás
lehet, ugyanúgy, ahogyan például a cukkinivel vagy céklával sütött csokis sütemény,
a spenótos tészta, vagy a görög salátával tálalt sült hús.

A probiotikumok a bélflóra rendben tartásáért felelnek, ezzel támogatva a védekező
rendszer működését, és az iskolai betegségek elkerülését. Legjobb forrásaik a joghurt
és a savanyú káposzta, amelyből szintén sok minden készíthető a salátától a
hagyományos székelykáposztáig.

A folyadékfogyasztás a téli időszakban is ugyanolyan fontos, mint nyáron, ám
ilyenkor a hideg miatt hajlamosabbak vagyunk megfeledkezni róla. Ha a gyerek nem
szívesen iszik hideg vizet, akkor csomagoljunk neki termoszban langyos
gyümölcsteát, ha lehet, akkor cukor nélkül. Az egészséges táplálkozás mellett nem
árthat egy multivitamin sem, de azért jobb, ha inkább a természetes forrásokra
alapozzuk a vitamin-bevitelt.

Irány a természet!
A téli időszak legjobban hiányzó vitaminja a D-vitamin. Pedig ilyenkor is nagy
szükség van rá, hiszen a csontok és a fogak egészségének védelmétől kezdve a
betegségek elleni védekezésig egy sor fontos biológiai folyamatot támogat. Itt sem
elvetendő ötlet a D-vitamin tartalmú étrendkiegészítő szedése (persze csak orvossal megbeszélve), de még jobb, ha amennyit csak lehet, kint vagyunk a szabadban. Bár
sokan tartanak attól, hogy a hidegbe vigyék a gyerekeket, a tapasztalatok azt
mutatják, hogy azokat a kicsiket, akik rendszeresen mozognak, szaladgálnak kint,
nagyobb eséllyel kerülik el az iskolai betegségek. Különösen akkor, ha nincsenek
túlöltöztetve, bár természetesen a hőmérsékletnek megfelelő, réteges öltözködésre
érdemes odafigyelni.

Pihenni is muszáj
Az egészséges életmódhoz nemcsak a megfelelő táplálkozás és a mozgás, vagyis az
aktivitás tartozik hozzá, hanem az is, hogy megfelelően kipihenjük magunkat. Erre
nem csak a gyerekek esetében érdemes figyelni, hanem a saját napirendünk
kialakításánál is. Akit betegített már meg egy óvodából-iskolából hazahurcolt vírus,
az pontosan tudja, mennyivel jobban le tud venni minket, felnőtteket a lábunkról,
mint a gyerekeket. És jusson eszünkbe az is, hogy nemcsak minket, hanem a
gyerekeket is rengeteg stressz éri, a dolgozatok miatti izgulástól egészen az iskolai
froclizásokig. Ezt nem árt feloldani sok-sok beszélgetéssel, közös programokkal,
hiszen a stressztől fáradt szervezetet az iskolai betegségek is gyakrabban támadják
meg.

Szappannal az iskolai betegségek ellen
Nemcsak belsőleg érdemes erősíteni magunkat, hanem arról is jó gondoskodni, hogy
minél kevesebb kórokozó igyekezzen megbetegíteni bennünket. Az ellen sajnos
keveset tudunk tenni, hogy a gyerekek kevesebbet tartózkodjanak zsúfolt, zárt térben,
hiszen naponta több órát töltenek a gyerekközösségben, és sokszor tömegközlekedési
eszközökkel járnak haza, ezek pedig mind a vírusok és baktériumok terjedésének
melegágyai lehetnek.

Ám azt már a legkisebbeknek is meg lehet tanítani, hogy gyakran és alaposan mossanak kezet: a szappanos kézmosásra minimálisan evés előtt, WC-használat után, és azután van szükség, hogy hazaértek valahonnan, vagy épp beértek az iskolába.

Aki pedig megbetegedett, az használjon zsebkendőt (és persze dobja a kukába a használt darabot), és a könyökhajlatába köhögjön-tüsszentsen, hiszen azzal nem fogja meg később a kilincset, mint a kezével tenné. Így maga is sokat tehet azért, hogy minél kevesebben hiányozzanak az iskolai betegségek miatt.

Szerzőnk: Csiki Judit, a Zöldsaláta életmódblog alapító-szerkesztője

Fotók: freepik.com

MEGOSZTÁS