Elképesztően népszerű vloggerek, pedig még csak gyerekek!

Egészen hihetetlen, hogy milyen nagy igény van gyerek vloggerekre. Olyannyira, hogy egy csupán 7 éves fiú jelenleg a világ egyik legnépszerűbb és leggazdagabb youtuberének számít.

A Youtube-videók nézése abszolút elsőséget élvez a gyerekek körében, ahol a mesefilmeken kívül népszerűek a gyerek youtuberek videói is. Egy felmérés szerint a videómegosztó nem csak az iskolások körében hódít: tízből kilenc ovis kedvenc elfoglaltsága a youtube-ozás, a 3 éven aluliak pedig szinte csakis ezt a platformot követik. Nem meglepő, hogy egyre több gyerek vagy saját vagy szülői ösztönzésre csatornát is indít. Nem elhanyagolandó az sem, hogy a gyerekek már korán megtanulják a kamerát kezelni, kamerába beszélni, online közösséget építeni és pénzt keresni. A vloggerkedés ugyanis – ha valaki minőségi tartalommal rendszeresen csinálja – egy idő után jól jövedelmez.

A hagyományos sztárok kora leáldozóban

Egy kutatásból kiderül, hogy a magyar Z-generációs fiatalok körében a legkedveltebb 10 híresség közül 8 youtuber. A tiniszobák falain ma youtuberek és TikTok-sztárok poszterei lógnak, vagy ha nem is a falakon, a telefonjuk háttérképén még inkább és, amit ők ajánlanak, azt a gyerekek úgy gondolják, hogy érdemes megvenni, vagyis inkább megvetetni. A menő, nagy látogatottságú csatornával rendelkező youtubereket influenszerként is szokták alkalmazni egyes ügynökségek. Ahogy az angol szó jelentése is mutatja – influenszer szó jelentése befolyásol – befolyásolják a gyerekek és a fiatalok véleményét és közízlését, így vásárlási szokásaikat is. Gyakori, hogy mielőtt a tinilányok bármilyen ruhadarabot, vagy szépségápolási cikket is vásárolnának, megnézik, hogy a kedvenc divat/szépségvloggereik mit tartanak menőnek és mit javasolnak több tíz-, százezres vagy akár milliós követőtáboruknak. Nem véletlen, hogy számos – főleg amerikai, nyugat-európai, de hazánkban is egyre több – cég vloggerekkel reklámoztatva képes elérni ezt a cél/korcsoportot. Ha már a kort említettük, joggal felmerülhet a kérdés, hogyan férhetnek hozzá öt éves, vagy még az alatti életkorú gyerekek a videókhoz, amikor csak a 13 éves kor fölött lehet a Google-nél fiókot nyitni. Általában a szülők eszközén tudják megnyitni ezeket a videókat, vagy a nagyobbak egy-két trükköt bevetve – például korábbi születési évszám megadásával – könnyedén legyőzik ezt az akadályt és feliratkoznak kedvenceik csatornájára.

Gyerekyoutuber a toplista élén!

Olyannyira népszerűek a gyerek vagy tini vloggerek, hogy a legutóbbi legjobban kereső youtuberek toplistáját egy 7 éves kisfiú Ryan Toys Review nevű csatornája vezeti! A videóin nem történik más, mint hogy a gyerek különböző játékokat tesztel és bemutat a nézők számára. Legókról, a vonatokról és egyéb játékokról, játszóházakról alkotott véleménye 21,6 millió követőt érdekel a Youtube-on, de Twitchen is szép karriert futott be. Idén 22 millió dollárt keresett, saját termékei a Walmart áruházlánc polcain is kaphatók, sőt, a Colgate partnere is. Ryan már több, három-öt éves gyerekeknek gyártott terméknek is az arca.

Most érkezett a hír, hogy a Truth in Advertising jogvédő szervezet az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságához eljuttatott beadványa szerint túl sok a promóció a fiú csatornáján, és sok esetben nincs is megfelelően feltüntetve, így a digitális médiaműveltséggel még alig rendelkező gyerekek nem tudják megfelelően elkülöníteni a reklámokat, a nem szponzorált tartalomról. 2019 első félévében feltöltött 211 videó közül 184 tartalmazott valamilyen termékelhelyezést, így a kisgyerek követők legtöbb videóban burkolt reklámokat néztek. Ryan édesapja -, aki csatorna producere is – tagadta a vádakat. Mivel a leginkább veszélyeztetett tíz éven aluli gyerekek nem tudják felismerni rögtön a reklámokat, így egyre többen úgy vélik, hogy az eddiginél jóval pontosabb szabályozás lenne szükséges. Ryan nem az egyetlen, aki vagyonát a Youtube-nak és szponzorainak köszönheti, számos fiatal óriási gázsit zsebel be videóival.

Mi újság a hazai pályán?

Nemcsak külföldön, hazánkban is találhatunk gyerek vloggereket a Youtube-on. Az egyik, ha nem a legfiatalabb közöttük Bánki Csanád, aki négyévesen kezdte a vloggerkedést. “Csani csenöl” nevű csatornájára már 109 ezren feliratkoztak, és videói megtekintéseinek száma csaknem 15 millió.

A szülői generációnak a fenti nevek minden bizonnyal nem mondanak semmit, de a fiatalabb Z-generációk számára ők valódi idolok. Beni, Csanád 19 éves bátyja, akinek Youtube csatornáján 52,1 E feliratkozó van. Amellett, hogy ő is néhány éve már – egész pontosan 15 éves kora óta – youtuberkedik, számos országos irodalmi és tehetségkutató verseny győztese is, verseket is ír. A jelenleg egyetemista srácnak az 50 tehetséges magyar fiatal programban Laczkfi János, költő, író volt a mentora. Számtalanszor támogat nemes ügyeket is, például nyáron szinte végig hátrányos helyzetű gyerekeknek adott elő Balatonszemesen.

Csengéről és Whisper Tonról mit lehet tudni?

A lány 13 évesen kezdett kreatív zenés videókat feltölteni a musical.ly tátikaoldalra (ma már TikTok), majd a Youtube-on csatornát is indított, ahol 14 376 393 megtekintéssel büszkélkedhet. Csenge is azoknak a fiataloknak egyre népesebb táborát erősíti, aki tizenéves korára már komoly tapasztalatokat és kiemelkedő népszerűséget tudhat magáénak.

Ha már a TikTok, Csani videójának címében van egy másik név is , Whisper Toné, aki online karrierjét a TikTokon kezdte, itt szerzett népszerűsége ösztönözte arra, hogy a Youtube-on is próbálkozzon, melyről a Forbes-nak adott interjúban így vall az Instagramon 113,2 ezer követővel a videós csatornáján 111 ezer feliratkozóval rendelkező tinisztár:

“Volt egy Youtube-fiókom, és amikor elkezdtem megismerni a youtubereket, és rájöttem, hogy a Youtube-on nem csak Rihannának a videoklipjei vannak, akkor csináltam egy Youtube-videót, amit megpróbáltam megvágni, de rájöttem, hogy telefonon nem fogom tudni olyan jól. Meg nem tetszett. De volt benne egy nagyon vicces pillanat, amikor egyéniségem kibontakozott és böfögtem egyet. Ez annyira tetszett, hogy feltettem. Két nap alatt 20-30 ezren megnézték. Aztán elgondolkodtam, hogy hú, valamit a Youtube-on is kellene csinálni.”

A szakma árnyoldalát ismerő idősebb Y-generációs vloggerek közül többen aggódnak azokért gyerekekért, akik megfelelő szülői felügyelet nélkül merészkednek a nyilvános videózás dzsungelébe, vagy a Tiktok-ozásba. Pedig egyre több gyerek szeretne youtuber lenni. Érzelmileg a gyerekek mindenképp érzékenyebbek és sérülékenyebb, ha a negatív visszajelzésekről és a népszerűségről van szó. Virginiai és washingtoni kutatók megállapították, hogy tizenévesek esetén a népszerűségnek az az ára, hogy társak a népszerű kamaszokat negatív irányban befolyásolhatják. A népszerű tinik ugyanis figyelmesen ügyelnek arra, hogy alkalmazkodjanak a kortárscsoport normáihoz még akkor is, ha negatív irányba is hatnak. Komoly kihívás lehet az arcnélküliség is az online világban. Szandimandi esete is jól példázza, hogy a nonstop nyilvánosság és az online világ sajátos terhei mekkora nyomást helyezhetnek egy cseperedő emberre. A 11 éves vlogger főként a számos, negatív, sértő komment és a nevében létrehozott álprofilok miatt úgy döntött, hogy törli a több mint százezer feliratkozóval rendelkező, díjnyertes csatornáját, hogy a tanulásra koncentrálhasson.

Hatalmas felelősség

Csani édesapját, Bánki Károlyt gyakran megkérdezik, hogy nem féltik-e ilyen fiatalon Csanit a szerepléstől, amire egy interjúban ezt válaszolta:
“Hatalmas felelősség, és még nem tudjuk, hogy később pozitív vagy negatív visszhangjuk lesz-e ezeknek a videóknak, hiszen ami felkerül a netre, az már ott is marad. Tisztában vagyok vele, hogy az internet nem felejt, éppen ezért mindig átgondoljuk és tudatosan figyelünk arra, hogy mi kerül ki Csaniról. De szerintem olyan karaktere és reakció vannak, ami egyedülálló az országban, és szerintünk sokaknak mosolyt csal az arcára.”
Mátraházi Tibor pszichológus árnyaltabban látja a “gyerek youtuber “-jelenséget. A szakember szerint a gyerekek magamutogató énjét használják ki a szülők, akik maguk is nárcisztikusak. “Ez teljes magamutogatás, ezért nem hiszem, hogy érdekes tartalmat adna. Ha ilyen korú gyermekem lenne, nem szeretném, hogy ilyen tartalmakat nézzen. Mert az óvodáskorú gyerekek által elkészített videobejegyzésekkel egy rossz üzenetet közvetít a feltöltő a kortársaknak. Azt, hogy ez egy érték, ezt kell csinálni.”
Egy újságcikkben az is hozzátette:
“A legrosszabb, hogy az említett ovis vlogger mindezt szülei biztatására teszi. Nem tudom elképzelni, hogy a kisgyerek magától találta ki, hogy vloggerkedni szeretne a legnagyobb internetes videós csatornán. Kivéve persze, ha túlburjánzik benne a magamutogatás, de ebben az esetben színi tanodát javaslok a szülőknek. Ott szakemberek foglalkoznak vele és rendes visszajelzést kap. A mi generációnk nem tudja elképzelni, hogy ezek a gyerekek felnőttként milyen környezetben, társadalmi közegben fognak élni. Lehet, hogy pont egy ilyen kifacsart, közvetlen emberi kapcsolatra képtelen, viszont a technológia által kiterjesztett valóságban otthonosan mozgó ember lesz sikeres a jövőben. Tehát nem tudom egyértelműen azt mondani, hogy ez jó vagy rossz, de az biztos, hogy pszichológiai szempontból nem jó irány.”

Szerzőnk: Bereczki Enikő ifjúsági és generációs szakértő, a Happy Family munkatársa
Minden jog fenntartva! A szöveg a Happy Family blog tulajdona.
Címlapfotó: MattyBRaps hivatalos Facebok-oldala: https://www.facebook.com/MattyBRaps/

MEGOSZTÁS