Braille leírást és hangos építési útmutatót készített a LEGO

A Matthew Shifrin, vak vállalkozó által inspirált új építési útmutatók a LEGO kockákkal való játékon keresztül segítik a látássérült gyerekeket az építésben és a tanulásban.

Egy barátok közötti kedves gesztusként indult Boston külvárosából, mára pedig a LEGO Csoport globális kísérleti projektje az új kezdeményezés a mesterséges intelligencia segítségével igyekszik még elérhetőbbé tenni a LEGO játékélményt a látássérültek számára. A neve: LEGO® Audio és Braille Építési Útmutatók.

Az ötlet Matthew Shifrintől származik, aki születése óta vak. Már egészen kicsi korától rajongott a LEGO szettekért, azonban egyes LEGO építési útmutatók kapcsán mindig segítségre volt szüksége.

„A barátom, Lilya leírta nekem az építés lépéseit, amelyeket aztán feltöltöttem egy olyan rendszerbe, aminek segítségével aztán egy Braille olvasón, az ujjaimmal el tudtam olvasni őket. A kedvemért megtanulta a Braille írást, hogy támogasson a LEGO iránti szenvedélyemben, számtalan órát töltött azzal, hogy a LEGO útmutatókat Braille-re fordítsa nekem.”

Shifrin elmerült a személyre szabott útmutatóiban, és olyan modelleket épített meg, mint a LEGO Creator Expert Sydney-i Operaház vagy a londoni Tower Bridge, utóbbi 850 oldalas volt. Életében először egymaga is meg tudta építeni a LEGO szetteket anélkül, hogy valakitől segítséget kellett volna kérnie.

„Ez nagyon fontos egy vak gyerek számára, hiszen nem sok olyan eset lehetséges, amikor azt mondhatja a szüleinek: Anyu, apu, nézzétek! Ezt én építettem!” – mondta Shifrin. – „Vak gyerekként nincsen hozzáférésünk olyan dolgokhoz, amelyek a látó gyerekek számára megszokottak. A LEGO kockák segítséget nyújtanak abban, hogy megismerjük a környezetünket és lássuk a világot. Ez nagyon fontos, hiszen a vak gyerekeket sokszor kihagyják a közösségi dolgokból, különösen az általános iskolában, de a LEGO építés egy olyan dolog, amiben mi is részt tudunk venni.”

Amikor 2017-ben Lilya sajnálatos módon elhunyt, Matthew eldöntötte, hogy úgy szeretne az emléke előtt tisztelegni, hogy másokkal is megosztja a vakok és gyengénlátók számára készített LEGO építési útmutatókról szóló ötletét. Egy barátján keresztül, aki a Massachusetts-i Technológiai Intézet (MIT) média laborjában dolgozik, sikerült felvennie a kapcsolatot a LEGO Csoport Kreatív Játék Laborjával.

A csapat megkereste az ötlettel az Osztrák Mesterséges Intelligencia Kutatóintézetet, amely kifejlesztett egy új AI szoftvert, ami LXFML (LEGO Exchange FormatMel Script) lépésekké alakítja a digitalizált képes építési útmutatókat úgy, hogy Braille írásos leírások, illetve hangos útmutatók legyenek.

„Matthew története jól bemutatja a LEGO élmény erejét, amely összehozza az embereket, segít az önbizalomépítésben és kreativitásra sarkall. Megtiszteltetés volt Matthew-val dolgozni, a lelkesedése és energiája inspiráló. De ami a legfontosabb, a kezdeményezése segíteni fog a látássérült gyerekeknek világszerte, hogy megtapasztalják ugyanazt az örömöt és büszkeséget amikor építenek, mint az összes LEGO rajongó” – mondta Fenella Blaize Charity, a LEGO Csoport kreatív igazgatója. Az első négy útmutató egy Classic, egy LEGO® CITY, egy LEGO® Friends és egy LEGO® Kaland 2™ szetthez lesz. A vásárlók választhatnak, hogy meghallgatják a hangos útmutatót a monitorolvasójuk segítségével, vagy a LEGO Csoport által biztosított hangot használják, vagy pedig elolvassák az útmutatót a braille olvasójuk segítségével. A négy útmutatóval kapcsolatos vásárlói visszajelzésektől függően, amelyeket 2019 végéig várnak, további Audio és Braille útmutatók kiadása van tervben 2020 első felében.

Míg ezek az útmutatók rendkívüli innovációt jelentenek, még mindig sok fejlesztés van hátra az AI szoftver fejlesztése és az automatizálási folyamatok terén. A hosszú távú terv az, hogy több nyelvet is bevonjanak és a jövőben minden LEGO szetthez készüljön ilyen útmutató – azonban a legfontosabb továbbra is az, hogy örömteli és magas minőségű tanulási lehetőséget kínáljanak a játékélményen keresztül.
A kísérleti program csupán négy hónappal a LEGO Braille Kockák bejelentése után indult. A kezdeményezés célja, hogy a látássérült gyerekeknek játékos és befogadó módon segítsen megtanulni a Braille-t. A LEGO Csoporttal közös fejlesztésben mindkét projektet a LEGO Alapítvány finanszírozta.
„Amikor megépítek egy szettet,jobban el tudom képzelni, hogy hogyan néz ki egy épület, milyen az elrendezése és a felépítése. A vakok számára a LEGO szettek az igazi épületek 3D-s miniatűr változatai a kétdimenziós képek helyett. A LEGO kockák lehetővé teszik számomra, hogy olyan dolgokat lássak, amelyeket lehetetlen felfedezni érintés által, például egy közel-keleti palota boltíveit vagy a londoni Tower Bridge tornyait.
Szeretném elérhetővé tenni az útmutatóimat a vakok közössége számára. Szeretném, ha minden vak ember számára lehetővé válna, hogy letöltse az útmutatót, megvegyen egy szettet, megkérjen egy látó embert, hogy kiválogassa az elemeket és egyenrangúnak érezze megát egy látó építővel. Célom, hogy minden vak ember úgy érezze, hogy az egykor lehetetlen most lehetővé vált, és megépíthetik saját miniatűr LEGO világukat.”
– Matthew Shifrin
Matthew eredeti munkájátaz alábbi linken fedezheted fel: legofortheblind.com/instructions/ azonban, érdemes szem előtt tartani, hogy az útmutató haladó építők számára készült.

TÉNYEK:
• A négy szett, amelyet a kísérleti program tartalmaz
– 11001LEGO® Kockák és ötletek LEGO® Classic
– 41365 LEGO® Friends Emma műterme
– 60207 LEGO® City Légirendőrségi drónos üldözés
– 70821 The LEGO® Movie 2™ Emmet és Benny Építő javító műhelye!
• A kísérleti időszak 2019. augusztus 28-tól december 3-ig tart.
• Működés: AI szoftver LXFML (LEGO Exchange FormatMel Script) lépésekké alakítja a digitalizált képes építési útmutatókat úgy, hogy Braille írásos leírások, illetve hangos útmutatók legyenek.
• Az útmutatók a www.legoaudioinstructions.com weboldalon lesznek ingyenesen elérhetőek minden piac számára, a 2020-ban kiadott új útmutatók is várhatóan ide fognak felkerülni.

###

A LEGO® Kaland 2™ © ™, a Warner Bros. Entertainment Inc. és a LEGO Csoport védjegye. A LEGO, a LEGO logó, a DUPLO, a minifigura és a LEGO kocka valamint a bütykös kialakítás mind a LEGO Csoport védjegyei és / vagy szerzői jogai. © 2019 A LEGO Csoport. Minden jog fenntartva.

A LEGO Csoportról
A LEGO Csoport küldetése, hogy a játék erejével inspirálja és fejlessze a holnap építőit. A LEGO kockákon alapuló LEGO játékrendszer lehetővé teszi a gyerekek és a rajongók számára, hogy bármit megépíthessenek és újraépíthessenek, amit csak elképzelnek.
A LEGO Csoportot 1932-ben Ole Kirk Kristiansen alapította a dániai Billundban, és a neve a dán Leg GOdt szavakból áll, amelyek jelentése “Játssz jól”.
LEGO Csoport még ma is egy magántulajdonban álló családi vállalat, amelynek székhelye a dániai Billundban található. Azonban termékeit világszerte több mint 140 országban értékesítik. További információért látogasson el a www.LEGO.com oldalra.

A LEGO Alapítványról:
A LEGO Alapítvány célja, hogy inspirálja és fejlessze a holnap építőit, amely a LEGO Csoporttal közös küldetés. A LEGO Alapítvány arra törekszik, hogy olyan jövőt építsen, ahol a játékon keresztüli tanulás lehetővé teszi a gyermekek számára, hogy kreatívak, elkötelezettek, élethosszig tartó tanulók legyenek. Ennek feladata a játék újrafogalmazása és a tanulás újraszervezése. A LEGO Alapítvány az értelmiségi vezetőkkel, az influencerekkel, a nevelőkkel és a szülőkkel együttműködve törekszik a bajnokok felkészítésére, inspirálására és aktiválására. www.LEGOFoundation.com

Az Osztrák Mesterséges Intelligencia Kutatóintézetről:
Az Osztrák Mesterséges Intelligencia Kutatóintézet (OFAI) Európa egyik vezető non-profit szerződéses kutatóintézete. 1984 óta számos nemzeti és nemzetközi szervezettel, vállalattal, egyetemmel és kutatóintézettel működött együtt több mint 30 országból. Az Osztrák Kibernetikai Társaság (OSGK) kutatóintézete, amely egy 1969 óta bejegyzett tudományos szervezet. Partnereinek problémáinak megoldásában az OFAI olyan módszereket alkalmaz, mint a gépi tanulás és az adatbányászat, a nyelv- és beszédtechnika, az ideghálózatok, az intelligens szoftver összetevőkés az egyéb szoftveres technológiák, amelyek alapjául szolgáló módszerek közül sokat házon belül fejlesztettek ki. A szolgáltatások a konzultációtól, a szerződéses alapúaz alapkutatástól és az alkalmazott kutatástól, a partner vagy fővállalkozóként történő munkáig terjednek nemzeti vagy európai szintű tudományos projektekben, 35 éves tapasztalattal a különböző területeken.

Forrás és fotók: Well PR Agency