A te példád az ő egészségük: így légy egészséges példakép a gyerekeidnek!

Egyértelmű, hogy a legjobbat akarod a gyerekeidnek. Igyekszel rávenni őket, hogy egyék meg a zöldségeket, ne nyúzzanak folyton édességért, és tévézés helyett mozogjanak. De ugye tudod, hogy a példáddal többet tanítasz nekik, mint a szavaiddal? Így lehetsz a gyerekek számára egészséges példakép. 

Ülj le velük enni!

A családi étkezéseknek ebből a szempontból is komoly jelentősége van. Ha egy asztalnál ülsz velük, máris megtanítod, hogy ülve, megadva a módját eszünk. Ám ha csak tőlük várod el, hogy az asztalnál üljenek, miközben rohanás közben kapsz be egy-két falatot, akkor is tanítasz nekik valamit – csak épp egészséges példakép nem leszel.

Fontos, mi kerül a tányérodra

Ha a te tányérodra is rendszeresen kerül zöldség és gyümölcs, akkor a gyerekek számára is ez lesz a természetes. Még akkor is, ha vannak válogatósabb időszakaik, amikor inkább csak a hamburger csúszna le.

Menjetek együtt vásárolni

A közös vásárlás jó alkalom arra, hogy az egészséges és a kevésbé egészséges ételekről beszélgessetek. Ráadásul a piac vagy a szupermarket választékában a gyümölcsök, zöldségek is csábítóak lehetnek, nem csak a csoki.

Vigyázz az egészségedre

Ahogy az egészséges étrend, úgy az egészséges életmód is legyen része az életednek. Ha eddig esetleg dohányoztál, érdemes letenni – a gyerekek ebből azt látják, hogy igenis lehetséges leszokni, sőt, érdemes is (vagyis ki lehet javítani az elkövetett hibákat). Ha ti, felnőttek nem dohányoztok, és igyekeztek egészségesen élni, például sportolni jártok, tévé helyett olvastok, vagy épp rendszeresen elmentek a szűrővizsgálatokra, ezzel egészséges példaképpé váltok a gyerekeitek számára. 

Ne jutalmazz édességgel

Jobb, ha a cukros finomságokhoz nem kötődik a jutalom érzése. Ha jutalmazni szeretnéd a gyereket, inkább csináljatok együtt programot, ne az evés legyen a „díj”.

Kínálj fel egészséges alternatívákat

Ha két-háromféle egészséges ételből maguk választhatják ki, mit szeretnének enni, még a válogatósabb gyerekek is kevésbé lesznek elutasítóak a zöldségekkel szemben.

Hallgass a gyerekre!

A gyerekeknek még természetes érzékük van ahhoz, hogy tudják, mennyi ételre van szükségük. Vagyis szólnak, ha éhesek, és abbahagyják az evést, ha jóllaktak. Érdemes nem elnyomni bennük ezeket a velük született ösztönöket. Ha éhesek, adj nekik valamilyen ennivalót, lehetőleg valami egészségeset, ha pedig úgy érzik, elég, akkor ne kényszerítsd rá őket, hogy egyék meg, ami a tányéron van, csak azért, mert a te gyerekkorodban még ez volt a szokás. 

A testeddel való viszonyban is légy egészséges példakép

A gyerekek fejében megmarad, hogyan állt hozzá az édesanyjuk a saját testéhez. A vég nélküli, eredménytelen fogyókúrák, a folytonos elégedetlenség arra sarkallhatja a gyerekeket, különösen a kislányokat, hogy soha ne legyenek elégedettek magukkal. Igyekezz természetes, szeretetteljes kapcsolatot kialakítani a saját testeddel. Vedd észre, ha valami nincs rendben, és javíts rajta, de ne bántsd, és ne sanyargasd magad – egészséges példakép légy, ne azt add át nekik mintaként, hogy az élet folyamatos önsanyargatás valamiféle „nagyobb jó” érdekében. 

Legyen családi program a mozgás

A családi program nem csak mozi, tévézés, vagy kiállítás lehet: menjetek minél többet kirándulni, biciklizni, korcsolyázni, vagyis a lehető legtöbbször mozogjatok együtt. És ne hidd, hogy a gyerekeidtől veszed el az időt, amikor edzeni mész: ők ugyanis ezt is látják, és alaposan megjegyzik felnőtt korukra!

Hagyd el a tökéletességet

Ha azt szeretnéd, hogy az egészséges életmód ne egy felesleges kötelesség legyen, amit a gyerekeid abban a pillanatban dobnak a sarokba, ahogy kilépnek a házból, próbáld elengedni a tökéletességet. Nincs semmi baj, ha néha megkívánják a gyorséttermi menüt, ha egyébként az idő nagy részében egészségesen étkeznek. Ha az ilyesmi tiltott gyümölcs, akkor majd kamaszkorukban, lázadásként pótolják be, ami most kimaradt. Ha viszont teljesen természetes, hogy néha ilyet is lehet enni, kevésbé lesz érdekes az egész. És persze az is jó ötlet, ha nem a tökéletesség hajszolására, hanem a fejlődésre, és az élvezetes életre igyekszel nevelni őket – ezzel is egészséges példakép lehetsz számukra.

 

Szerzőnk: Csiki Judit, a Zöldsaláta életmódblog alapító-szerkesztője

 

Fotók: freepik.com