A pihenést is meg kell tanulni az egész családnak

A pörgést, az aktivitást éltető világban élünk – aki szorgalmas, sokat dolgozik, azt követendő példaként állítjuk magunk és mások elé, aki viszont csak úgy „henyél” néhány órát, azt gyanúsan szemléljük. Pedig az aktivitás mellett a passzív pihenésre is nagy szükségünk van, legyünk bármilyen életkorúak.

A lusta ember már a népmesékben is nevetségesnek, rosszabb esetben elítélendőnek számít. Generációk sora nőtt úgy fel, hogy szorgalomra, kemény munkára nevelték, és legfeljebb csak a sátoros ünnepeken pihenhetett meg. Mostanában kezdjük felismerni, hogy a munka mellett a rendszeres és kielégítő pihenésnek is komoly szerepe van abban, hogy a legjobb formánkat nyújtsuk a mindennapokban. De vajon hogyan kell úgy beosztani a pihenőidőnket, hogy valóban feltöltsön?

Fontos a passzív regenerálódás

Nem vitás, hogy a munkából és a hétköznapi rutinból időről időre muszáj kivonnunk magunkat. A testi fáradtságot a legjobb némi passzív pihenéssel, például alvással, olvasással, zenehallgatással, vagy relaxációval orvosolni. A gyerekeknek és a felnőtteknek egyaránt szükségük van a passzív regenerációra, mindenekelőtt a megfelelő mennyiségű és minőségű alvásra. A gyerekek fejlődésének különösen fontos pontja az alvás – ráadásul a kialvatlan gyerek nyűgösebb, kezelhetetlenebb, és az iskolában sem teljesít olyan jól. Épp ezért érdemes odafigyelni, mennyit alszanak egy nap (egy óvodásnak napi 11-13 óra, de még egy 10-12 évesnek is napi 9-11 óra alvásra van szüksége).

Magunktól sem szabad megvonni az alvást, akármennyi dolgunk is van. Ráadásul nemcsak annak mennyiségére, hanem minőségére, rendszerességére is figyelni kell. Igyekezzünk minden nap legalább 7-8 órát aludni, és lehetőleg ugyanabban az időben lefeküdni, illetve felkelni. Alvás előtt egy-két órával már ne együk tele magunkat, és ne végezzünk megerőltető tevékenységet, lefekvés előtt fél-egy órával pedig kapcsoljuk ki az elektromos eszközöket is, mivel a képernyők kék fénye rontja az alvás minőségét, és nehezíti az elalvást. A hálószobánk legyen hűvös, sötét, és természetesen nyugodt.

Az aktív pihenés szellemileg is feltölt

A pihenés másik formája az aktív pihenés, amely elsősorban a szellemi fáradtság gyógyszere. Az iskolában folyton ülő és szellemileg túlterhelt gyerekeknek ugyanolyan jót tesz, mint a fejben folyton pörgő felnőtteknek, ha olyan tevékenységbe kezdenek, amely merőben eltér a rutinszerűen végzett napi feladatoktól. A legjobb passzív pihenési forma a gyerekek és a felnőttek számára is a mozgás, a sport – méghozzá nem a versenysport, hanem a hobbiból, pihentető tevékenységként végzett mozgásformák. A legjobb, ha az aktív pihenésként alkalmazott sportág jelentősen eltér a napi rutinunktól.

A pörgős környezetben élő, változatos ingereknek kitett embereknek például nagyon jót tehet a kocogás, vagy az úszás monotonitása, illetve a jóga nyugalma és testtudatosságot fokozó hatása, de akár az egyszerű séta, a kirándulás is. Épp ezért érdemes egy fárasztó iskolai, vagy munkahét után kirándulni egyet a családdal, vagy egy pörgősebb nap délutánján beiktatni egy kis sétát, akár az iskolából, óvodából hazafelé is. De nemcsak a sport, hanem az alkotó tevékenységek is beválnak, mint passzív pihenés: nagyon hamar feltölt például a kertészkedés, a festés vagy bármilyen más, kézműves alkotás, de akár a főzés is, ha nem kötelességnek, hanem kreatív alkotási folyamatnak tekintjük.

 

Hosszabb kikapcsolódásra is szükségünk van

Évente egyszer-kétszer a megszokott környezetünkből is jó kiszakadni. A legjobb lenne, ha mindenkinek alkalma lenne két, vagy akár még több hetet nyaralással, kikapcsolódással tölteni, de már egyetlen szabad hét is új gondolatokkal, friss lendülettel ajándékoz meg. Nem kell feltétlenül messzire utaznunk, de a családi együttlétre, a közös élményekre mindenképp szánjunk időt: fedezzük fel akár a saját városunkat, a szomszédos településeket, az országon belüli látnivalókat. A lényeg, hogy a szabadság és az óvodai, iskolai szünet napjait ne arra használjuk fel, amit máskor, a hétköznapokon is csinálunk, legyen ez az időszak valóban a pihenésé.

 

Szerzőnk: Csiki Judit, a Zöldsaláta by LifeTints életmódblog alapító-szerkesztője

Fotók: freepik.com

MEGOSZTÁS