4 ok, hogy télen is sokat legyetek a szabadban

Amikor beköszönt a hideg idő, a legtöbben legszívesebben a fűtött szobában maradnánk. Nincs ebben semmi csodálnivaló, ám mégis érdemes kimerészkedni a hidegbe, mert az egész család egészségének jót tesz a szabadban való mozgás.

  1. Más izmokat mozgatunk meg, mint nyáron

A téli sportok, legyen szó a síelésről, szánkózásról, vagy a korcsolyázásról, egyszerű hócsatáról vagy csúszkálásról, de akár arról is, hogy a hóban, téli terepviszonyok között kirándulunk, máshogy veszik igénybe a testet, mint a hagyományos, nyári szabadtéri programok. A felnőttek edzését mindez változatosabbá teszi, a gyerekek mozgását pedig sokoldalúan fejleszti.

  1. A friss levegő a betegségek ellen is jó

A rosszul szellőző, fűtött, zárt térben, különösen, ha ott sokan tartózkodnak, sokkal könnyebb egy alapos náthát elkapni, mint a szabadban. Ráadásul, aki hozzászokik a hűvösebb hőmérséklethez, annak az immunrendszere is stabilabb. Vagyis ha sokat vagyunk a szabad levegőn, kevésbé kell tartani a szezonális meghűléses betegségektől. Aki pedig eleget mozog a szabadban, jobban alszik, és fizikailag is jobb formában van, mint az otthonülők többsége.

  1. D-vitaminra ilyenkor is szükség van

A téli hónapokban szinte mindenkinek kevés jut ebből a létfontosságú vitaminból – pedig az egész szervezetünknek óriási szüksége van rá! Ilyenkor étrendkiegészítő formájában is érdemes D-vitamint szedni, de ne feledkezzünk meg a legtermészetesebb beviteli módjáról sem, a napfényről. Bár ilyenkor alaposan fel vagyunk öltözve, az is hatékony, ha a téli nap az arcunkat éri. A napsütés – és részben a D-vitamin is – segít a szervezetben a szerotonin szintjét szabályozni, így aki sokat van a szabad levegőn, annak a hangulata is jobb, és kevésbé fenyegeti a téli depresszió.

  1. A szabadban közel kerülünk a természethez

Az a gyerek, aki télen is kirándul, sétál, hóembert épít, korcsolyázik, szemtől szemben találkozik az évszakok természetes változásával. Megnézheti, hogyan fest az a táj, amelyet a nyári kirándulásokon virágzónak, zöldnek látott, megismerkedik a hóval és a jéggel, a téli színekkel. És persze nekünk, felnőtteknek sem tilos újra és újra rácsodálkozni a természet szépségeire!

Így öltözzünk a szabadban!

  • Fontos a réteges öltözködés: egy vastag pulóver helyett jobban járunk egy vékony trikóval, egy hosszú ujjú pólóval és egy vékony pulóverrel.
  • Ennél is jobb, ha nem pamut alsóruhát veszünk, mivel az megtartja az izzadtságot. A legprofibb megoldást a síeléshez, sportoláshoz való alsóruhák jelentik, amelyek funkcionális anyaga elviszi a bőrről a nedvességet. Aki rendszeresen jár télen kirándulni, vagy a szabadban sportolni, annak mindenképp megéri egy hosszú ujjú felsőből és egy hosszú alsóból álló készletet beszerezni.
  • A hóban, hidegben való játékhoz a legjobb viselet a kantáros sínadrág és dzseki, vagy a síoverál – így nem gond, ha a gyerek meghempereg a hóban. A vízhatlan, könnyű, meleg és kényelmes csizma szintén nélkülözhetetlen.
  • A végtagjaink, vagyis a kezeink és lábaink, de a fülünk is érzékenyebb a hidegre, így fontos, hogy ezeket melegen tartsuk. A meleg és kényelmes sapka már csak azért is nélkülözhetetlen, mert a testhő körülbelül felét a fejünkön keresztül adjuk le.
  • Mivel korán sötétedik, jó, ha a ruháinkon fényvisszaverő csíkok is vannak.

Hogy mi mindent is lehet csinálni a hidegben?

  • Korcsolyázás: ahol van műjégpálya, ott nem is kell vele megvárni a leghidegebb napokat. Az egyik legjobb szabadtéri sport – amikor pedig elfáradtunk, megihatunk egy finom, forró teát a büfében!
  • Séta, kirándulás: szintén bármilyen időjárás mellett belevághatunk, a természet változásait megfigyelni mindig jó móka. Kereshetünk állatnyomokat, vagy befagyott pocsolyákat is.
  • Fényképezés: a már kicsit nagyobb gyerekekkel abban is versenyezhetünk kirándulás közben, hogy ki készíti a legjobb felvételeket a természetben.
  • Buborékfagyasztás: amikor nagyon hideg van, még a szappanbuborékok is megfagynak. Csak egy szélvédett teraszra, egy buborékfújóra, és -10 Celsius-fok alatti hőmérsékletre van hozzá szükség.
  • Hócsata, szánkózás: a hagyományos hócsatákat és a szánkózást mindenki szereti. Amikor elfáradtunk, építhetünk egy hóembert.

 

Szerzőnk: Csiki Judit, a Zöldsaláta by Lifetints életmódblog (http://zoldsalata.blogspot.com) alapító-szerkesztője

 

Fotók: freepik.com

 

MEGOSZTÁS